Beelddenken is vooral een probleem binnen ons talige onderwijs.
Je kunt je afvragen of het leerproblemen zijn of problemen met leren?
Een beelddenker leert anders. Om de leerling op de juiste manier te kunnen lesgeven, is het belangrijk om de verschillen in informatieverwerking van beelddenken of taaldenken te kennen; twee cognitieve stijlen die anders denken, leren, waarnemen, informatie verwerken en problemen oplossen.
Beeld en Brein® Leerstrategie; Hoe werkt het?
Visuele denk methode: Kleurenpatroon en Mindmap kent twee technieken die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. De twee technieken bestaan uit: inzicht in de tekst met een kleurenpatroon en effectief leren van de tekst met gestructureerde mindmap. De tekst wordt vanuit het geheel geanalyseerd op hoofd- en bijzaken door middel van een kleurenpatroon. De leerling ontwikkelt daardoor een beter tekstbegrip. Gekoppeld aan het kleurenpatroon wordt een gestructureerde mindmap gemaakt om teksten effectief te leren.Toepassingen van de Beeld en Brein® Leerstrategieën bij presentaties/spreekbeurten geven, boekverslagen maken en aantekeningen maken;
- Toepassingen van de Beeld en Brein® Leerstrategieën bij presentaties/spreekbeurten geven, boekverslagen maken en aantekeningen maken;
- rekenen met kleur. De leerling leert op een gestructureerde manier met verschillende kleuren contextsommen aan te pakken om de rekenformule te ontdekken;
- het brein in relatie met leren;
- het langetermijn-, het kortetermijn- en het werkgeheugen;
- oefeningen om het auditieve en visueel-ruimtelijk geheugen te ontwikkelen;
- training Beeld en Brein® Schoolbasis om leerlingen uit het Basis Onderwijs te coachen met de Beeld en Brein® Leerstrategie en zijn toepassingen en oefeningen om STERKER in het leven te staan. We werken met het werkboek Beeld en Brein® Schoolbasis;
- STERKerSTAAN® met de R(ationele E(motieve) T(raining), een krachtige doe-therapie gericht op reductie van faalangst.
- Screenen van een eventuele visuele disfunctie met de bioptor.
- Werken met het wereldspel, een non-verbaal onderzoeksinstrument, dat bestaat uit gekleurde houten elementen, zoals huizen, bomen, dieren, auto’s, enz.;
Bron en voor meer informatie: www.beeldenbrein.nl/ en wetenschappelijke-onderzoeken